Tips om sneller uwe auto te verkopen

Alles over de distributieriem

Veel auto’s hebben een distributieriem. Een distributieriem is een slijtagegevoelig onderdeel welke de krukas van het motorblok verbind met de kleppen en o.a. de oliepomp. Zonder distributieriem zou de motor van uw auto niet kunnen werken.

Distributieriem tijdig vervangen

De distributieriem heeft een beperkte levensduur wat betekend dat deze tijdig vervangen dient te worden. Wordt de distributieriem niet tijdig vervangen dan wordt de kans op breken groter. Indien de distributieriem breekt komen de kleppen stil te staan terwijl de zuigers nog bewegen met als gevolg dat de zuigers tegen de kleppen aan stoten en beide onderdelen zwaar beschadigd kunnen raken, ernstige motorschade dus wat in de duizenden euro’s kan lopen.

Gemiddelde levensduur distributieriem

gebroken distributieriemDe levensduur van een distributieriem is per auto merk en model verschillend. Gemiddeld gaan ze zo’n 5 jaar of 90.000 km mee. De distributieriem wordt niet standaard bij een onderhoudsbeurt vervangen maar kan wel gecombineerd worden op verzoek.
Veel Alfa Romeo’s hebben een distributieriem die 60.000 km meegaat of 4 jaar.
Bij een Volvo kan dat om de 160.000 km of 10 jaar zijn.

Kosten vervangen distributieriem

distributieriem vervangenHet vervangen van de distributieriem is een kostbare aangelegenheid wat ongeveer 500 euro kan kosten. Ook dit kan per auto merk en model verschillen. De meeste kosten gaan in de arbeid zitten aangezien het veel werk is om een distributieriem te vervangen. Naast de riem worden vaak ook de spanrollen vervangen welke ook een bepaalde levensduur hebben. Een waterpomp wordt bij sommige automodellen ook aangedreven door de distributieriem. Indien deze stroef draait dan kan dit de kans op het breken van de distributieriem vergroten en is het raadzaam om deze ook te vervangen omdat de riem toch eenmaal los moet. Mocht de waterpomp later defect raken dan moet er altijd een nieuwe distributieriem geplaatst worden wat extra kosten met zich meebrengt.

Niet alle auto’s hebben een distributieriem

distributiekettingSommige autofabrikanten hebben bij bepaalde automodellen gekozen voor een distributieketting. Dit is een variant op de riem welke niet vervangen hoeft te worden en een veel langere levensduur heeft. De reden waarom niet alle autofabrikanten voor een ketting kiezen is omdat de ketting een aantal nadelen weer heeft t.o.v. de traditionele riem.
De ketting is veel zwaarder in gewicht wat niet alleen het gewicht van de auto omhoog brengt maar ook voor meer belasting voor de motor zorgt. Hierdoor verliest het motorblok meer vermogen t.o.v. de riem en kan deze meer geluid maken. Autofabrikanten willen hun auto’s zo zuinig mogelijk maken en er zo veel mogelijk pk’s uit halen. Dat lukt makkelijker met een riem dan met een ketting.

Welke auto’s hebben een distributieketting

Sommige autofabrikanten kiezen altijd voor een distributieketting zoals Mercedes en BMW. Autofabrikanten die vaker een distributieketting gebruiken voor hun modellen zijn Opel, Toyota, Saab, Nissan, Kia, Lexus, Hyundai, Ford en Audi. Let er op dat deze fabrikanten niet altijd een ketting gebruiken maar soms ook een riem. Dit is dus per model verschillend.

Controleren of de distributieriem vervangen is

distributieriem stickerHet onderhoudsboekje is de eerste plek waar ge kunt kijken of daar iets genoteerd staat over de vervanging van de distributieriem. Daarnaast zou er onder de motorkap een sticker kunnen zitten met een kilometerstand en datum. Sommige garagisten schrijven deze informatie met stift op.

 

Alles over de distributieriem
3.9 (77%) 20 votes

5 Responses to Alles over de distributieriem

  • Paul says:

    Geachte,
    Ik heb een BMW 520 d model 2009 120000 km nu op de teller,wanneer moet ik mijn distributieketting laten vervangen,bij mijn audi80 was dit om de 75000km,ik doe maar 20000km per jaar,ik controleer vaak op de ketting niet hoor tikken,en tot hiertoe is alles ok,ik moet nu in November wel binnen voor een groot nazicht.Wat zou mij een eventuele vervanging van de distibutie ketting kunnen kosten?
    Mvg,
    Paul

  • van corsellis marnix says:

    distributieriem wanneer moet dat vervangen zijn van een volkswagen D.3 golf van 2001 en 199.535 klm of is het een riem of een ketting en de waterpomp ik dank u

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *