Online een distributieriem of ketting checker vinden is heel lastig. Op onze site hebben wij een groot overzicht gemaakt van welke modellen wel of geen riem of ketting hebben. Daarnaast zijn er een aantal merken die altijd een distributieketting gebruiken waaronder BMW, Mercedes en Cadillac.

 

Auto modellen die een distributieriem hebben

Alle Alfa Romeo 156 modellen

Audi A4 [2.0 tdi 2005] [3.0 benzine 2003]

Chevrolet Epica [2.0 benzine 2011]

Chrysler PT Cruiser [2.0 benzine 2000-2010]

Daihatsu Terios [1.5 benzine 2006]

Ford KA [1.2 benzine 2011]

Ford Focus [1.8 benzine 2009]

Hyundai i20 [ 1.2 benzine modellen] Santa Fe [2.2 CRDI 2006]

Peugeot 307 [1.4 benzine 2004]

Nissan Juke [1.5 DCI 2011]

[Een riem of ketting kan per motor weer verschillen. Alleen een type zegt vaak niet genoeg.]

 

Auto modellen die een ketting hebben

Chrysler PT cruiser [1.6 benzine 2000-2010]

Citroen C1 [1.0 benzine 2005]

Fiat Punto [1.3JTD 2012]

Ford KA [1.3 benzine 2007]

Honda Civic [1.7 CTDI 2002-2005]

Kia Rio [1.5 CRDI 2005]

Mazda 3 [2.0 benzine 2006]

Mini Cooper Clubman [1.6 benzine 2008]

[Lees hier ook de vragen en antwoorden die wij hebben binnengekregen]

 

Nadeel van een riem

Het nadeel van een riem is dat je deze op tijd moet vervangen anders neemt de kans op breken toe. Wanneer de riem breekt dan raakt de motor ernstig beschadigd en lopen de kosten hoog op. Denk aan 2000,- euro.

Een riem vervangen is niet goedkoop. Gemiddeld kost dit 600,- euro. Bij de ene auto is het wat goedkoper en bij de andere wat duurder. De onderdelen zijn niet het duurst maar de arbeid. Het is een tijdrovende klus en daar betaal je voor. Aangezien bij veel auto’s ook de waterpomp met de distributieriem is verbonden, wordt vaak geadviseerd om deze meteen preventief te vervangen. Wanneer de waterpomp later stuk gaat, dan moet de riem alsnog los en vervangen worden. Een gebruikte distributieriem wordt namelijk nooit teruggeplaatst.

banner